چطور می‌توان از سحر و جادو در امان ماند؟ باید و نبایدهای تعامل با کودکان چاق انتشار جزئیات جدید از پرونده دزدیده شدن دختر ۴ ساله کلاله‌ای معصومه شکوری، ناظر داوری فینال لیگ قهرمانان زنان آسیا ماجرای مخفیانه زنان یک روستا که سوژه شد نگاهی به زندگی و خدمات مادر علم زنان و مامایی ایران ویدئو | فراخوان ثبت نام بیمه اجتماعی رایگان ویژه مادران صادر شد + لینک ثبت نام سرطان تخمدان؛ یکی از علل شایع مرگ و میر زنان نقش مهم ماما در کاهش مرگ و میر مادران و کودکان ویدئو | گفتگوی آزاد با دختران در خودرو ون پلیس زنان با ورزش در میانسالی می‌توانند سال‌های بدون فعالیت خود را جبران کنند چه عواملی در مشارکت سیاسی زنان نقش دارد؟ گذری بر تاریخ مامایی در ایران | قصه قابله روسی در مشهدِ یک قرن پیش ۱۵ هزار زوج مشهدی امسال در طرح «باهم» ثبت‌نام می‌شوند حواشی یک بازی و توهین به زنان کام همه را تلخ کرد | روز سیاه فوتبال سابقه شروع کاهش نرخ باروری به حدود دهه ۴۰ برمی‌گردد شاخصه‌های سبک زندگی مشترک از منظر امام صادق (ع) معرفی کتاب | حسنیه در دربار هارون، شرح مناظرات بانویی از شاگردان امام صادق(ع) بهره‌مندی بانوان زائر و مجاور از کارگاه‌های مشاوره آموزشی قرائت قرآن کریم چه کار کنیم فرزندمان چاق نشود؟
سرخط خبرها
زنان پس از انقلاب به چه جایگاهی رسیدند؟ | از رشد ۵۶ درصدی تعداد دانشجویان دختر تا حضور زنان در مناصب سیاسی

زنان پس از انقلاب به چه جایگاهی رسیدند؟ | از رشد ۵۶ درصدی تعداد دانشجویان دختر تا حضور زنان در مناصب سیاسی

  • کد خبر: ۲۰۹۸۷۴
  • ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۴
با پیروزی انقلاب اسلامی ایران تحولات عظیمی در عرصه‌های مختلف به وقوع پیوست که زنان نیز از این قائده مستثنا نبوده و نقش و جایگاه آنان نیز دستخوش تغییر شد.

به گزارش شهرآرانیوز، زنان به‌عنوان نیمی از جمعیت کشور همواره وظایف مهمی بر عهده داشته‌اند و در حوزه‌های مختلف نقش ایفا کرده‌اند.

برخی سعی بر این دارند که همواره این‌گونه القا کنند که جایگاه زنان در این چهل سال اخیر نه تنها ترقی نداشته، بلکه تنزل هم پیدا کرده است.

بعد از پیروزی انقلاب هجمه‌ها در قالب ژست دلسوزی برای آزادی زنان آغاز شد که در سال‌های اخیر با وجود ماهواره‌ها و شبکه‌های مجازی این هجمه‌ها اوج گرفت.

در حکومت پهلوی به ظاهر به زنان آزادی داده شد، اما آزادی از دیدگاه آنان فقط به معنای رهاشدن از قیدوبند‌های مذهبی بود. در دورانی که حتی مردان از داشتن کمترین آزادی‌ها محروم بودند، قطعا آزادی زنان در مشارکت‌های اجتماعی و سیاسی برای چنین رژیمی قابل قبول نبود.

جایگاه زن بعد از انقلاب

زنان ایرانی سهم چشمگیری در پیروزی انقلاب اسلامی داشتند و با پیروزی انقلاب فصل دیگری از حیات و حضور زنان در اجتماع آغاز شد. انقلاب اسلامی کرامت زن ایرانی را به او بازگرداند و او را با هویت اصلی و واقعی‌اش آشنا کرد. در این چهار دهه اخیر زنان همپای مردان به کار و تلاش پرداخته و در فضای امن و اخلاقی، خود را به مدارج عالی شغلی و علمی رساندند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی جایگاه زنان در عرصه‌های مختلف ارتقا یافت و زنان به عنوان نیمی از جمعیت اجتماعی کشور در بسیاری از عرصه‌ها پیشتاز بوده‌اند و پس از انقلاب اسلامی زنان توانستند به جایگاه و نقش تاثیرگذارتری در تصمیم‌گیری‌ها و اداره کشور برسند.

رشد ۵۶ درصدی تعداد دانشجویان دختر

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ۵۷ تا پایان سال ۱۴۰۰ در حوزه آموزشی سهم زنان در عضویت هیئت علمی دانشگاه‌ها ۳۳.۳ درصد و در دانشگاه‌های علوم پزشکی ۳۴ درصد افزایش داشته است. همچنین تعداد دانشجویان دختر در دانشگاه‌های کشور ۵۶ درصد رشد داشته است.

همچنین پس از پیروزی انقلاب اسلامی بی‌سوادی زنان و دختران با نسبت ۹۹.۳ درصد ریشه‌کن شده و نسبت دانش آموزان دختر به پسر ۲۸ درصد رشد داشته است.

بر اساس این گزارش، پس از انقلاب اسلامی تا سال ۱۴۰۰ بیش از ۹۵۰۰ مولف زن و ۸۴۰ ناشر زن در کشور فعالیت داشته‌اند.
پس از انقلاب اسلامی در حوزه بهداشت نیز بیش از ۹۵ درصد زایمان‌ها توسط متخصصان زنان و زایمان انجام شده است. همچنین به ازای هر ۱۰۰ هزار زن در کشور ۶۰ ماما و ۲.۸ متخصص زنان زایمان در کشور فعالیت داشته است.

کاهش نرخ مرگ‌ومیر کودکان و نوزادان بعد از انقلاب

همچنین اجرای شبکه پوشش همگانی سلامت برای ۱۰۰ درصد شهرنشینان و ۹۹ درصد روستاییان و عشایر و کسب رتبه دهم در جهان از نظر کمترین میزان مرگ از دهانه رحم، کاهش نرخ مرگ و میر کودکان کمتر از  ۵ سال به ۱۴.۲ درصد در هر ۱۰۰ هزار تولد و کاهش نرخ مرگ و میر نوزادان به ۸.۲ درصد در هر ۱۰۰ هزار تولد از دستاورد‌ها و پیشرفت‌های زنان پس از انقلاب اسلامی تا سال ۱۴۰۰ است.

در حوزه اشتغال و کارآفرینی، ۴۲۰۰ صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی با تخصیص ۱۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار دولتی فعالیت کرده است. همچنین ۲۳۹۰ زن به عنوان عضو هیات مدیره شرکت‌های دانش بنیان فعالیت می‌کنند.

کاهش نرخ بیکاری زنان به ۱۳.۷ درصد

پوشش بیمه تامین اجتماعی برای زنان سرپرست خانوار، کاهش نرخ بیکاری زنان به ۱۳.۷ درصد، کارفرمایان زن ۱.۲ درصد زنان شاغل، توسعه کسب و کار پایدار، افزایش دسترسی زنان به منابع طبیعی و اجرای طرح ملی توان افزایی اشتغال با محور زنان روستایی و عشایر سایر دستاورد‌های زنان پس از انقلاب در حوزه اشتغال و کارآفرینی است.

بر اساس این گزارش، در حوزه ورزش ۱۶۱۱۱ باشگاه ورزشی برای زنان در کشور فعالیت دارد. همچنین ۳۳۰۲ مدال در رویداد‌های اخیر جهانی توسط ورزشکاران زن کسب شده است.

پس از انقلاب اسلامی ۷۰ زن رییس هیات ورزشی در سطح استان‌ها و ۵۱ زن رییس و نایب رییس فدراسیون‌های ورزشی بوده‌اند. همچنین ۸۸۳۶۶ نفر داور زن در مسابقات ملی و بین المللی فعالیت داشته‌اند و زنان ایرانی در ۹۷ کرسی بین المللی در فدراسیون‌های ورزشی جهان فعالیت داشته اند.

در حوزه رسانه نرخ مشارکت زنان فعال در عرصه فناوری اطلاعات به ۳۱.۵ درصد رسیده است و ۹۰۳ زن فیلم ساز در عرصه سینما و ۲۰۰۰ زن متخصص در پشت صحنه سینما فعالیت داشته‌اند.

در ادامه ۱۱۴ جایزه ملی و ۱۲۸ جایزه‌ی بین المللی توسط فیلمسازان زن در جشنواره‌های مطرح کسب شده و زنان در ۴۵ جشنواره مطرح بین المللی به عنوان رییس هیات داوران حضور داشته‌اند.

رشد ۲۲۷ درصدی زنان داوطلب نمایندگی مجلس در دوره یازدهم

در عرصه قدرت و تصمیم گیری ۲۵.۲ درصد از مدیران دولتی کشور در همه سطوح عالی، میانی و پایه مدیریت اجرایی، فعالیت ۱۱۲۱ زن قاضی در کشور، رشد ۲۲۷ درصدی زنان داوطلب نمایندگی مجلس در دوره یازدهم، کسب ۱۱۱ کرسی مجلس شورای اسلامی توسط زنان در ۱۱ دوره، ارتقاء میزان مشارکت زنان در مجلس به ۵.۵۹ درصد و حضور ۱۶.۵ برابری زنان نماینده مجلس شورای اسلامی از دور اول از دستاورد‌های زنان پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا سال ۱۴۰۰ است.

پیشرفت زنان در حوزه محیط زیست و تصدی پست‌های سازمانی آن

پس از پیروزی انقلاب اسلامی زنان در حوزه محیط زیست اقلیم و بحران‌ها نیز پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌اند.

در این حوزه ۴ دوره تصدی ریاست سازمان محیط زیست توسط زنان، اجرای طرح ملی ترویج و فرهنگسازی تولید و مصرف محصول استاندارد برای زنان روستایی و عشایری، ایجاد ۲۰۱۶۶ سرپناه امن و مناسب برای اسکان موقت زنان در مناطق بحرانی در زمان زلزله ۱۴۰۰، تخصیص یک چهارم از پست‌های مدیریت کلان محیط زیست، تامین نیاز‌های اولیه و ایجاد ۲۱۰۱۴ سرپناه امن و مناسب برای اسکان موقت زنان در بحران سیل ۱۴۰۰، تامین نیاز اولیه برای ۱۱۷۰۷۲ زن در مناطق درگیر بحران سیل در سال ۱۴۰۰ از اقدامات موثر پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.

همچنین ۴۰ درصد تصدی معاونان سازمان محیط زیست برای زنان بوده است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.